Firma Látky Mráz v letošním roce slaví již 30 let od založení firmy. Při této významné příležitosti vám přinášíme rozhovor s jejím majitelem Pavlem Mrázem.
S látkami jste začínal poměrně brzy, bylo Vám něco málo přes 20, firmu jste založil v roce 1992. Připravoval jste se na podnikání už v rámci studia?
To určitě ne, studoval jsem elektro obor. K látkám jsem se dostal díky své mamince, která před listopadem 1989 pracovala jako vedoucí prodejny a nakupovala látky pro firmu Soluna. Tuto prodejnu si převzala do pronájmu a požádala mě, abych jí pomohl ve firmě, vyzkoušel jsem to a okamžitě mě to nadchlo. Byla to první prodejna Látky Mráz na Praze 7, Haškova 10, která je tam dodnes.
Jak velké konkurenci u nás čelíte a jakým způsobem se od ní snažíte odlišit?
Konkurence je poměrně velká a je to do jisté míry i o velikosti manévrovacího prostoru, ve kterém se můžeme pohybovat, abychom se odlišili. Konkurence nás ale pohání kupředu, ať už se to týká designu prodejen, webu nebo prodejních technik. Mám rád anglické úsloví „retail is detail“, nejpřesnější překlad by asi zněl „obchod dělá detail“. Nabídka, vzory, materiály, hezký prostor, to je samozřejmě důležité. Ale musí to fungovat jako celek, zákazník musí vnímat každou drobnost. Od čisté výlohy, přes milý a erudovaný personál, vhodně sladěné materiály, barvy a krásně naaranžované látky. I velmi malý aspekt dodává určitou odlišnost a jinou úroveň.
Je to tedy také o tom, jak se u vás lidé cítí a jak se k nim personál chová...
To rozhodně ano. Lidé k nám často přicházejí tak trochu jako do cukrárny. Mají chuť na dortík, ale nevědí přesně jaký. Vybírají očima, dotýkají se látek, nespěchají, užívají si tu návštěvu. Proto je aspekt „příjemna“ tak důležitý. Všechno musí být do detailu promyšlené a propracované a my se snažíme udržovat laťku co nejvýš. Vyvíjíme náš vlastní koncept nábytku, řešíme vzhled prodejen i merchandising, máme aranžérky ze zahraničí, které tvoří styl figurín do výloh, a pečlivě vybíráme také personál. Za klíčovou vlastnost u prodavaček osobně považuji jejich ochotu každého zákazníka trpělivě vyslechnout a maximálně mu vyjít vstříc.
Jak nakupujete nové látky? Vybíráte je sám?
Na výběr spolehlivých dodavatelů kladu mimořádný důraz. Kolekce vybíráme společně s manažerkami ze všech obchodů a e-shopu, já sám vidím osobně určitě 95 % látek, které potom nabízíme našim zákazníkům v prodejnách a e-shopu. Nákup nových látek je mimochodem fyzicky i psychicky poměrně náročný proces. Například po pěti dnech, kdy od rána do večera objíždíme naše dodavatele nebo se setkáváme v rámci veletrhů, je člověk ze všech těch vizuálních vjemů dost unavený. Ale o látkách se mi zatím nezdá. :-)
Ovlivnila vaše podnikání nějak celosvětová koronavirová pandemie?
Obrovskou výhodou bezesporu bylo to, že po většinu času zůstávaly naše prodejny otevřené a také to, že už před koronakrizí jsme kladli velký důraz na on-line prodej, zatímco mnozí jej podcenili. Nedovedu si ale představit, že bychom na něj někdy přešli úplně, v našem oboru má tradiční kamenná prodejna svou silnou pozici a význam. Vybírání látek v prodejně je svým způsobem zážitek.
Chodíte do obchodů s látkami?
Samozřejmě, všude se chodím dívat, jak to dělá konkurence. I když způsob prodeje je v našem oboru vlastně velmi konzervativní, stále máme co zlepšovat. Ten zdánlivě malý manévrovací prostor je ale mnohem větší výzvou a to nás baví.